deel 3 Finland

Dag 13  vrijdag 11 juni  456 km

Bij vertrek brak Wilma d’r koppelingskabel. Dit gaf wel een kwartier oponthoud. De reis ging over glooiende slingerende wegen tussen de meren door, veerpontje en weer verder, stukje onverhard en steeds westelijker. De lucht betrok wat en uiteindelijk regen. De laatste 200 kilometer door de regen gereden over wegen die ook steeds vlakker en rechter werden. In Kannus pizza gegeten en warme koffie om wat op temperatuur te komen. De laatste 25 km naar Himanka afgelegd en daar op zoek naar het “Kokko Treffen” Vrij snel gevonden en in de regen in de rij voor de inschrijving. Ondanks dat het een internationaal treffen is gaat alles in het Fins, ook de inschrijfprijs: € 27,- per persoon !!  Roger is naar de supermarkt gereden voor bier en brood. We zijn ’s avonds erg dronken geworden met Luc en Annick uit België en langslopende Finnen. Iedereen had een ander drankje bij zich en alles moest gedronken worden. Later nog in de campingkantine een paar biertjes gedronken en een klote Fin weggewerkt die steeds met Tanja in de sauna wilde. De Finnen drinken zich helmaal lam dus de hele nacht gekloot met motoren. Aangezien wij genoeg op hadden hebben we prima geslapen.

Dag 14  zaterdag 12 juni
Lekker in ons tentje blijven liggen tot ongeveer 10 uur. Het is grauw en bijna droog. Naar het stadje gelopen voor wat inkopen. Uiteraard weer bier en verder b.b.q. dingen, waaronder een homp zalm voor maar € 5,59/kg. Terug op het treffen vrij vroeg begonnen met zuipen want: vrug moef, vroeg slapen. Morgen is er namelijk alcoholcontrole bij de uitgang. Het weer is stabiel; zwaar bewolkt maar droog en iets warmer. Gedurende de middag lekker worstjes en de homp zalm op de barbecue gelegd en met de diverse locals praatjes gemaakt. Lekker vroeg (21:00u.) tussen de klamme lappen gaan liggen.

Dag 15  zondag 13 juni  538 km

Zo vroeg zijn we nog nooit opgestaan op een motortreffen; 6 uur! Maar we lagen er ook al vroeg in. Tijdens het ontbijt zien we nog verschillende dronken Finnen rondscharrelen. Na de blaastest zijn we vertrokken, eerst een stuk hoofdweg gevolgd: saai. Dan maar binnendoor, van wegnummer 8 en 4 af verder naar het noorden de 924 en 923 op. Eerst op de hoofdweg nog getankt en dan lekker binnendoor tuffen, alleen jammer dat de wegen steeds rechter en saaier worden. Uiteindelijk aangekomen op de poolcirkel of nappapiiri zoals ze het hier noemen. Er is daar ook een groot kerstman attractiepark. Kiitoss (dank U), liever niet, die hebben we dus overgeslagen. Wel lekker een peppersteak gegeten en souvenirs bekeken. Weer verder naar het noorden. Tanja d’r accubak is weer losgebroken. Dit keer hebben we een spanband gebruikt om de boel vast te zetten. Werkt perfekt! De camping in Sodankylä is prima, wasmachine draait, mensjes onder de douche. Snacks gegeten en knakworsten boven een vuur opgewarmd. Om half twaalf nog naar de kroeg want we hadden op de camping kortingsbonne gehad. Nu kost een halve liter maar 3 euro i.p.v 3,70, geen geld toch? Om twaalf uur ging de kroeg dicht en zijn we met de zon in het gezicht naar de tent geaan.

Dag 16  maandag 14 juni 588 km

Regen, regen en regen. Ontbijt genuttigd in ontbijtruimte van het camping gebouw. Over de grote weg nog verder noordelijk. Er zijn geen binnendoorwegen meer. Uiteindelijk 588 km gereden omdat er toch weinig aan was om te stoppen met dit slechte weer. Vanaf Sodankylä over saaie wegen, in Ivalo is het tijdens de koffie en tanken droog. De wegen worden hier weer wat gevarieerder.. de route gaat weer verder in de regen. Bij de Karasjokka rivier de grens over. De grens stelt (weer) niks voor. Het voordeel is nu wel dat we de taal weer een beetje snappen. Door een glooiend landschap met in de verte besneeuwde heuvels. Dan in Noorwegen via de E6 (Noorkaap route) richting de kaap. Via Lakselv en de Porsangen fjord omhoog. Een paar tunneltjes gepasseerd en dan door de 7 km lange tol-tunnel naar Magerøya. Over dit eiland rijden we tussen de sneeuw door naar het noorden. Op 15 km vanaf de Noordkaap hebben we een hutje genomen op de meest noordelijke camping ter wereld, zoals op het bord staat. In een nabij gelegen restaurant hebben we “Rudolph het rendier” opgegeten (smaakt prima) en een paar (dure) biertjes genuttigd. In het hutje nog wat gelezen, kleding in de wasdroger en foto’s gemaakt van rondscharrelende rendieren.

Dag 17  dinsdag 15 juni  255 km

Ondanks alle rare “huis”geluiden toch redelijk geslapen in het hutje en om 8 uur opgestaan. De broodjes die we van gisteren over hadden opgegeten. Tegen de tijd dat we richting Noordkaap gaan begint het weer te miezeren. De laatste 15 km naar de kaap gaan omhoog door een ruig kaal landschap. Bij de Noordkaap angekomen was het alweer droog. Bij het tolpoortje zat niemand zodat we de aderlating van 190 NOK (≈ € 23,-) niet kunnen betalen. De motoren geparkeerd en naar het monument. De Alzheimer sticker erop geplakt en de verplichte foto’s gemaakt. Via het bezoekerscentrum weer terug en nog steeds geen entree hoeven te betalen. (later hoorden we dat de entree alleen wordt geheven als de meeste bezoekers komen en dat is ’s nachts, vanwege de midzomernachtzon). Aldaar stickers e.d. gekocht en weer op pad. Grijs weer en een temperatuur van 2,5 tot 6 graden. Weer terug langs het Porsangenfjord  over de E69 tot aan Olderfjord, daar weer de E6 op richting Narvik. Via kale hoogvlaktes en Toendra’s kwamen we uit bij het Altafjord en uiteraard de plaats Alta. Hier hebben we een camping opgezocht en inkopen gedaan. Dat is even schrikken, zo duur als dat is! Noorwegen is echt een land om even failliet te gaan. Voor de tent hebben we een homp zalm op de b.b.q. gegooid. Na de afwas zijn we in de “verpozingsruimte” gaan zitten omdat het te koud was voor de tent. Uiteraard wordt ook hier het E.K. voetbal gevolgd door de diverse Nederlandse caravanisten. Goh leuk, voetbal verhalen!

Klik HIER voor het volgende deel