deel 4 Noorwegen & Zweden

Dag 18  woensdag 16 juni  462 km

In de volle wind een ontbijtje bij de tent gedaan, best wel koud. Al rijdend langs de kust hebben we regen, sneeuw en hagel gehad. Dit en het feit dat we continue in een sliert met Nederlandse caravanisten rijden heeft ons doen besluiten om landinwaarts te gaan, richting Zweden. We zaten net te noordelijk dus we kwamen via de Gibbesjavri pas in Finland terecht. We rijden nu over een 124 km lange saaie, bultige weg langs de grens met Zweden. Nu we echt serieus koud zijn geworden hebben we tijdens een tankstop gekozen voor een hotel. Gelukkig is er eentje vlakbij en we logeren in een hutje met sauna in het noorden van Lapland op een steenworp afstand van de Zweedse grens. Eerst een lekker biertje en wat eten in het restaurant en daarna overheerlijk in de sauna gezeten en weer lekker doorgewarmd.

Dag 19  donderdag 17 juni  331 km

In een van de hutjes een gezamenlijk ontbijt gegeten en met grauw weer op pad. De temperatuur komt weer niet boven de 5 graden uit. Gelijk over de grens door het noorden van Zweden. We volgen wegnummer 45, de “Lappia Road” dwars door Lapland. Het is hier ruig en uitgestorven. Na 50 km rijdt Roger zijn carterpan lek en moet de Enigma naar het eerste de beste dorp gesleept worden. Gelukkig is dat maar zo’n 5 km en bij het plaatselijke pompstation annex winkeltje vonden we na veel vragen een lasapparaat. Na 3 uur sleutelen en lassen kunnen we weer op pad. Eerst nog koffie gedaan bij een of ander bijbelgezelschaps-restaurant. Het weer blijft nu goed en de wegen worden alsmaar beter. Wel een beetje saai, tientallen kilometers kom je niks tegen. De toegestane snelheid is hier 110 km/u en we rijden ook echt ruim 100 km in een uur want er is niks om voor te stoppen. Tegen vijf uur gestopt in een stadje voor Zweeds geld en boodschappen. Een camping gevonden in Jokkmokk aan een meer met een afdak waaronder wij lekker zitten te kokkerellen aan een meer.

Dag 20  vrijdag 18 juni  470 km

Een stel overijverige bouwvakkers maakt ons veels te vroeg wakker (06.30u) eigenlijk was het wel nodig dat er gebouwd wordt, want maar één toiletgebouwtje is wel wat weinig voor deze camping. Na een droog en winderig ochtendritueel gaan we om negen uur rijden. Weer de poolcirkel gepasseerd. Af en toe wat regen en saai. Maar daardoor schiet het wel lekker op. Onderweg komen we nog langs een outdoor zaak met allerhande tipi’s. heel leuk maar niet voor ons. En weer verder in de regen. Af en toe komen we veel motorrijders tegen, ook landgenoten die richting Noordkaap gaan. Net zolang doorgereden tot het droog en warmer wordt.  Dat word het in Hoting. De camping moet betaald worden bij het pompstation. Lekker in het zonnetje koken en van een biertje genieten. ’s Avonds nog een wandelingetje gemaakt om een meertje en later op de camping een kampvuur gestookt op een vuurplaats, om de muggen te verjagen.

Dag 21  zaterdag 19 juni  571 km

Wel helemaal uitgeslapen tot 8 uur. Het was zonnig en warm genoeg om lekker buiten te ontbijten. Om 10 uur gaan rijden naar het zuiden en rechtsaf geslagen richting Trondheim, omdat we toch de wat mooiere kustwegen willen pakken. Maar de lucht zag er in die richting zo dreigend uit dat we maar weer zijn gekeerd en naar, jawel, het zuiden zijn gegaan. We komen weer uit op wegnummer 45. De weg is dan ook weer saai, saai en saai. Toch rijdt het lekker en kan je lekker opschieten. We zijn dan ook vlot in Mora alwaar we op de ‘motorcamping’ van mc-Mora kamperen. De camping is prima maar geen volk, geen eten, geen drinken. De mannen gaan dus jagen en komen terug met ontzettend veel vlees. Onder een afdak met vuurplaats zijn we het eten aan het bereiden. Wilco maakt een groentenprut, de aardappels liggen te poffen in het vuur en het bier smaakt weer best! Het thuisfront, Bertus in deze, even ge-sms-t voor het weerbericht. Overal is het zwaar bewolkt en bui-ig. Maar wij kiezen er toch echt voor om verder naar Noorwegen te gaan, weer of geen weer. Liever natgeregend in Noorwegen dan in Zweden.

Dag 22  zondag 20 juni  14 km

De dag begint weer met regen en dus lekker uitslapen tot een uur of tien. We hebben met z’n allen besloten om nog maar een dagje hier te blijven op de motorcamping van de Red Wings. Begin van de middag tijdens wat opklaringen zijn we naar de supermarkt gereden en diverse inkopen gedaan. Ook daar het toilet gebruikt, want op een piepschuimen bril met een vuilniszak eronder op de camping is ook niet alles. In de zeikregen teruggekomen. Onder het afdakje lekker zitten barbecuen met af en toe een bleek zonnetje. De leden van de motorclub kwamen ook nog langs, allemaal met de auto; dikke Volvo’s en Saab’s.

Dag 23  maandag 21 juni  457 km

De ochtend begon wisselend bewolkt en na de koffie en zo, om half elf op pad. Voor de grens van Noorwegen nog boodschappen doen (goedkoper) en souvenirs (t-shirt, pet, koelkastmagneet) scoren in een propvol winkeltje. Na de grens word het rijden snel gevarieerder, meer bochten en glooiender. Achter één van die heuveltjes stonden opeens wat remdieren. Tanja gaat vol in de ankers en Wilma ziet dat te laat en onderneemt een halfzachte rempoging en wijkt uit. Tijdens deze flitsende actie word wel de koffer van de BMW geraakt door het zijspanspatbord van Wilma. Een doffe klap en een beetje schade aan het polyester. Uiteindelijk remt Wilma toch nog en staat oog in oog met zo’n dom dier. Verder lekker gereden, steeds nèt langs de buien, een paar spatten en natte wegen, verder niks. In Dombas, ongeveer 120 km voor de Trollstigen, een camping gevonden. Het begon net te regenen terwijl we onze tent aan het opzetten zijn. Tanja & Wilco koken in hun tent en onze tent word gebruikt als eetkamer.

Dag 24  dinsdag 22 juni  507 km

Om half tien reden we al op de E136 richting kust. De omgeving word al steeds mooier, de toppen van de bergen in de wolken, af en toe een watervalletje en dan de Trollstigveien op (wegnr. 63). Het begint rustig en dan een leuke klim met 11 haarspeldbochten. Hier begon de Enigma weer te lekken, dit maal was het bier. Er waren twee blikjes lek gerammeld in het zijspan. Bovenop de berg de verplichte foto-en-souvenir stop en Noorse meatballs gegeten. De afdaling is ook weer prachtig. Veerpontje naar Eidsdal en daar de ‘63’ vervolgd richting Geiranger. Weer een mooie klim en afdaling, haarspeldbochten en noem maar op. In het fjord bij Geiranger liggen diverse cruiseschepen voor anker. Onze weg vervolgen we over de 60 westwaarts. Meerder tunnels zijn we gepasseerd en het begint ook weer een beetje te regenen. Bij Byrkjelo de E39 op richting Bergen, nog steeds adembenemende landschappen. Via de een bergweg bij het Sognefjord aangekomen. Dit is met z’n 204 km het langste fjord van Noorwegen, op z’n diepst is het hier 1308 meter en de hoogste rotsen steken 1000 meter boven het water uit. Langs het fjord landinwaarts gereden en na een lange tijd vonden we in Balestrand een camping.

Dag 25  woensdag 23 juni  185 km

Na een goede nachtrust gaan we nu wat onderhoud doen en de tent e.d. laten luchten. De Yamaha krijgt nieuwe remblokken, de Enigma nieuwe remblokken in het zijspan en het luchtfilter word gereinigd want deze leek meer op een akker dan op een filter. Tevens is de stand van het zijspanwiel nog aangepast omdat de band flinke  slijtplekken vertoond. Om 12 uur rijden we met lekker weer weg en moet er eerst getankt worden. Stukje verder over de 55 langs het fjord, 10 minuten wachten voor de pont, 10 minuten varen naar Hella, daarna weer 50 minuten wachten omdat men “bezig is de berg op te blazen”. Dat schiet zo niet op. Langs het Årdalsfjord Verderop weer een tunnel met aan het eind gelijk weer een pontje. Tijdens de overtocht net genoeg tijd voor koffie en een pannenkoekje en gaan maar weer. Door een prachtig ruig landschap wegnummer 53 gevolgd op zo’n 1000 meter hoogte met meren, sneeuw en vooral veel “kaalte”. Zo kwamen we weer uit op de doorgaande weg (E16) richting Fagernes. Ongeveer  8 km voor Ryfoss zien we opeens een klein bordje met “motorcamping” staan! Het terrein op en een Ier, Austin, heeft ons wegwijs gemaakt. De Nederlandse eigenaresse is nu afwezig maar komt in de avond terug. De tenten staan in een maagdelijke zonnige weide tussen de boterbloemen. De mannen zijn boodschappen aan het doen voor de b.b.q. die we bij de rivier gaan doen. Tussendoor ook het kofferrek van de Guzzi van Austin gelast.

Dag 26  donderdag 24 juni  342 km

Het regende pijpenstelen tijdens het ontwaken dus niet al te vroeg opgestaan en in de boerenschuur het ontbijt naar binnen gewerkt. Alles rustig ingepakt, Austin, de Ier gaat ook richting boot. De eigenaresse, Marjo, bedankt en op pad. In de stromende regen over een, bij mooi weer, mooie route. Zuidelijker verder over de E16. in Fagernes op zoek gegaan naar een zijspanband voor de Enigma. Via, via komen we in een dorpje verderop terecht, Leira. Hier voor 829 Noorse kronen een prachtige Nokian laten omleggen. Dat is maar zo’n 10% duurder als in Nederland. Helaas waren er geen banden voorradig voor de achterwielen van Wilma en Tanja. Verder via de E16 en de 33 langs het Møsa meer en uiteindelijk komen we weer op de E6, de Noordkaaproute. Zo komen we steeds dichter bij de Zweedse grens, nog steeds regen. Net over de grens in Charlottenburg getankt en een motel genomen. Hier is het eindelijk droog. Alle kleren te drogen gehangen en lekker in het restaurant gegeten en dure biertjes gedronken.

klik HIER voor het volgende deel