



December 2000
Er wordt momenteel ook druk aan onze
"nieuwe" auto gesleuteld. Er moest een nieuwe vriesplug in het
motorblok, het stuurhuis wordt vervangen door eentje met stuurbekrachtiging, de
fuseekogels zijn vervangen en de voorwiellagers ook. Verder komt er ook een
nieuwe uitlaat onder.
Er waren ook diverse kruiskoppelingen van de voorwiel aandrijving kapot, maar
deze laten we eruit want we maken er een twee wiel aangedreven pick-up van. Dat
scheelt ook nog in het brandstof verbruik.
Het is dus een Dodge, type W200 uit 1977. deze is van het
Amerikaanse leger geweest en heeft altijd in Duitsland rondgereden. In 1994 is
het Nederlandse kenteken erop gezet.
Dodge behoort tot het Chrysler concern, dus daar komt ook de motor vandaan.
Het is een 5,2 liter V-8 met een vermogen van 150 pk.
Achter de motor zit een automatische 3-versnellingsbak en een tussenbak voor de
4-wiel aandrijving.
Het gewicht is 2160kg en inclusief lading mag het gewicht 3,5 ton bedragen!
Januari 2001
We zijn met de jaarwisseling lekker op pad geweest met de Dots. De
techniek
heeft ons niet in de steek gelaten. Het blik wel. Al met al hebben we in het weekend zo'n 800 km gereden en
het verbruik viel ook best mee, ongeveer 1 op 5.
Zoals je op het fotootje hiernaast kan zien is de Dots inmiddels ook voorzien
van vier aluminium 5-spaaks gietwielen met 265 mm brede banden. Verder werkt de
stuurbekrachtiging nu ook en dat scheelt best wel een heel stuk!
8 Januari 2001
De Dots is afgekeurd!!! Ik had trouwens niet anders
verwacht. De gebreken vielen mee, tellerverlichting, achterlicht kapje, te hoge
CO, linker achterrem werkt niet goed en een remslang vóór moet vervangen
worden. Een tegenvaller was dat er een blad van de achtervering gebroken is, dus
daar moet even een andere tussen gezet worden.
8 t/m 18 Januari 2001
Diverse reparaties uitgevoerd. Ik heb via de DTB-homepage
een adres in Alkmaar gevonden die nog een W200 voor de sloop had staan. hier heb
ik twee achterveren en een achterlicht-glas gehaald voor f 300,=.
Het sleutelwerk heb ik lekker binnen kunnen doen bij de autohobbyclub van de
Koninklijke Marine. Van de voorremmen heb ik gelijk maar allebei de remslangen
vervangen. Van de achterrem bleek de automatische stelinrichting niet te werken,
dus maar met de hand afgesteld. Het CO afstellen is ook gelukt. Een auto uit
1977 mag ongeveer 4% hebben (volgens de APK keurmeester) en bij de keuring stond
'ie op 0,8%! Ze vroegen ook of ik er wel rijdend was gekomen, want meestal rijdt
het niet best met zo'n lage CO uitstoot. Maar het rijdt redelijk. Op 18 Januari
is de Dots dus goedgekeurd!
27 Januari 2001
We zijn weer op pad geweest. Nu gaf de motor problemen, steeds afslaan
bij het remmen en dan bijna niet meer aan de praat te krijgen. De ontsteking is
goed en de bougie's zien er ook goed uit. De carburateur moet ik er nog
afhalen......
hiernaast zie je de belangstelling die je hebt als je op een zondagmorgen de
onsteking staat te controleren om weer naar huis te rijden..........
17 Februari 2001
Na een paar keer de accu te hebben leeg gestart en
de carburateur te hebben vervangen, kwam ik toevallig achter de oorzaak. Ik was
bezig met de bedrading te controleren en toen bleek er een scheur in de bobine
te zitten. Na deze vervangen te hebben startte de Dots meteen. Nu alleen nog
even wat "fine tuning".
Maart 2001
Nu rijdt alles goed en Wilma krijgt er ook al lol in om met deze bak rond te
toeren. Het enige probleem wat er nu nog speelt, is dat we steeds koelwater
verliezen. Aangezien het koelsysteem ook geen druk opbouwt verdenk ik de
radiatordop van lekkage. Voor de rest is namelijk alles dicht, er zit geen water
door de carterolie en de compressie is ook goed van alle cilinders.
Gevonden! Er is weer een vriesplug doorgerot in het cilinderblok. Dat komt
waarschijnlijk door het vroeger koelen met water en het leeg staan bij de vorige
eigenaar. Ik heb nu weer wat te doen bij de autohobbyclub.
De vriespluggen zijn vervangen en ze waren inderdaad rot! Later plofte weer een
ander zwak punt in het koelsysteem nl. een slang! Gelukkig kwamen we er op tijd
achter.
De slang is vervangen. De Dots rijdt nu goed. Start meteen op gas en na even
warmdraaien (moet ook volgen de originele militaire gebruiksaanwijzing) en
rijden maar.
Juni 2001
De Dodge is te koop! We hebben namelijk een Chevrolet Van gekocht. Die is voor
hetgeen wij er mee doen toch wat handiger. En om nou twee van die dingen voor de
deur te hebben staan....
22 Juni 2001
De Dodge is verkocht!! Compleet met alle onderdelen.
