Technische tips voor zelfbouwers

Aangezien ik weer een blok aan het opbouwen ben, en er toch hier en daar wel wat vragen waren, hier een wat uitgebreider verslag

Motorblok

Men neme een motorblok, in mijn geval een Alfa-Romeo boxer van 1500 cc. Maar en andere boxer, lijnmotor, V-motor of een diesel, alles is mogelijk. Het principe blijft gelijk. Het is net hoe groot en zwaar je de motor wil maken.

Overige modificaties aan het blok vind je (later) verderop.

Versnellingsbak

Ik heb gekozen voor een 5-bak van de oude serie boxers van BMW. Ten eerste omdat ik er daar nog eentje van had liggen, ten tweede omdat deze redelijk betaalbaar met een achteruitversnelling is te krijgen (zoals afgebeeld). Ten derde, ze hebben een redlijk korte inbouwmaat. Ten vierde, de achterbrug scharniert niet in de bak

Koppeling

Om de bak met het blok te laten samenwerken is een koppeling nodig.

Hiernaast zie je het aangepaste vliegwiel. Deze is vlak gedraaid en de uitsparing is groter gedraaid zodat de comlete drukgroep van de motorkoppeling erin past. Vervolgens is er een Aluminium ring in gekrompen zodat de binnendiameter overeenkomt met die van de originele motorkoppeling. In deze ring zijn drie uitsparingen gefreesd, gelijk aan de motorkoppeling. Ook moest ik de bevestigingsbouten afdraaien omdat anders de veer er tegen aan kwam.

Links is de diafragmaveer geplaatst
Rechts ligt de drukgroep erop
Vervolgens de koppelingsplaat en
de drukplaat erop
(de 6 bevestigingsbouten zitten nog niet in de drukplaat. Deze zijn door-en-door getapt)

Het mag duidelijk zijn dat dit draai en frees werk nogal nauwkeurig komt i.v.m. de onbalans die je anders krijgt.

Adapterplaat

Hier ben ik de (reeds gezaagde, kan ook gefreesd zijn) adapterplaat aan het uitklokken met een micrometer. De uitgedraaide rand is voor de versnellingsbak, evenals de vier tapgaten rond deze rand. De tapgaten zijn voorzien van rvs inserts voor de stevigheid.

Uiteraard moet deze goed uitgeklokt worden zodat de bak precies in lijn staat met de krukas.

Modificaties aan het motorblok

Carterpan
Aangezien de carterpan vaak het laagste gedeelte is van de motor kan het geen kwaad er wat stevige slijtstrippen onder te maken, anders sta je zonder olie midden in lapland (foto rechts) Hiernaast zie je strippen zitten, alles net in de grondverf.

 
wordt vervolgd!